• Lorem ipsum

FluXus

Het verhaal van FluXus

FluXus is hét centrum voor de kunsten in Zaanstad. Ze verzorgen lessen in beeldende kunst, dans, media, muziek en theater. Voor de verbouwde Pasveerzaal bedacht Podiumtechniek B.V. een nieuw concept met betrekking tot de zaalverlichting, podiumbelichting en audioversterking. Daarbij werd ook de benodigde infrastructuur m.b.t. de stroomvoorziening en datadistributie (o.a. voor het licht) onder handen genomen.

BouwoverlegDe Pasveerzaal wordt vooral gebruikt door de muziekschool binnen FluXus. Het is een vlakke-vloerzaal voor ±120 bezoekers, die bij uitstek geschikt is voor orkestuitvoeringen. Omdat er geen technicus permanent in het gebouw aanwezig is, moest de bediening zo simpel mogelijk zijn, maar wel voldoende opties bieden voor verschillende toepassingen en sferen. Er zou op zeer eenvoudige manier moeten kunnen worden geschakeld tussen bijvoorbeeld een simpele set-up waarbij er microfoons en een tabletaansluiting beschikbaar zijn om te kunnen presenteren in combinatie met algemeen maar sfeervol licht, en uitgebreider audiofaciliteiten voor ensembles met wellicht theaterachtig, dramatischer belichting. Voor dat doel is uiteindelijk gekozen voor bediening vanuit de zaal d.m.v. een aan de muur gemonteerde iPad of met een computer met voor iedereen begrijpelijke voorinstellingen met betrekking tot het licht en het geluid.

Licht- en geluidspresets

Het licht en het geluid kunnen dus tegelijkertijd worden bediend. De voorinstellingen én bijvoorbeeld de inschakelvertragingen voor de switchpacks, zodat niet alle apparaten en armaturen tegelijkertijd aan gaan, worden georganiseerd door een Visual Productions CueCore die op zijn beurt op afstand wordt bediend door de eerdergenoemde iPad of een aangesloten computer.

DMX en kleurtemperatuur

Omdat bij veel van de optredens zowel het podium als de zaal verlicht zijn, is daar bijzonder veel aandacht aan besteed. Er zijn daardoor subtiele combinaties te maken waarbij een aantal van de 38 led-armaturen aan de verschillende plafonds fungeren als verlichting van de zaal en een aantal als orkestlicht. Deze armaturen zijn door Podiumtechniek ontwikkeld en bieden daardoor unieke opties. Ze zijn voorzien van twee led’s met een verschillende kleurtemperatuur. Daardoor kan via DMX van elk individuele led-armatuur de kleurtemperatuur en lichtintensiteit worden ingesteld. Dit biedt bijzonder veel mogelijkheden om bij concerten de zaal hetzij intiem, hetzij helder maar toch sfeervol te verlichten.

Digitale audio via Dante

De audio-installatie is opgebouwd rondom Dante®; de verbindingen tussen de aansluitpunten op het podium, microfoons, mengtafel en versterkers zijn volledig digitaal. Hierdoor is het bij de verandering van de toepassing niet noodzakelijk om te patchen. Dit maakt de bediening enerzijds extreem flexibel en anderzijds – en dat was ook het doel - buitengewoon simpel.

Techniekdesk voor FOH

Vanaf de techniekdesk achter in de zaal kan het geluid worden bediend d.m.v. een Allen & Heath SQ-5 mengtafel, die uiteraard is voorzien van Dante-faciliteiten. Het FOH-geluid wordt geproduceerd door versterkers en (passieve) luidsprekers van Voice-Acoustic. Hiervoor is gekozen omdat de integratie van de weergevers en versterkers optimaal is. Daardoor is er een extreem bedrijfszeker systeem ontstaan, waar ook het gebruik van Dante® een niet onbelangrijk steentje aan bijdraagt. Voice-Acoustic-systemen produceren ook bij hogere volumes geluid met hifi-kwaliteiten, waardoor ze bij uitstek geschikt zijn voor het doorversterken van akoestische bronnen.

 

 

boxenFullrange centerclusters

Voor het zaalgeluid is er een 10-kanaals systeem: links + rechts voor de zaal, link + rechts voor het balkon, twee centerclusters, voor de zaal en het balkon, en twee subs voor het laag. De tops (8x) zijn allemaal Voice-Acoustic Modular 10’s (10” / 1") en het laag wordt verzorgd door twee Voice-Acoustic Paveosub-118’s 18”-subwoofers.

Subwoofers in het dak

De plaatsing van de acht fullrange-kasten voor de zaal en het balkon lag voor de hand. De 18”-subs daarentegen zijn op het grid aan het plafond geplaatst. Daardoor bevinden zich op of rondom het speelvlak geen obstakels en ontstaat er letterlijk een ‘vlakke vloer’.
De versterkers leveren in het totaal 11.200 watt aan 8Ω. Duidelijk moge zijn dat er voldoende overhead is om perfect beheerst kwaliteitsgeluid te leveren.

Profielspots en moving heads

Het bühnelicht kan worden bediend door middel van een Infinity Chimp lichtconsole, maar voor dagelijks gebruik zorgt de eerdergenoemde CueCore voor lichtpresets met bediening vanaf de iPad.
Er zijn traditionele profielspots (5x) die standaard warm-wit produceren en moving heads (12x), beide van het merk Chauvet.

Ingebouwde DMX-splitter19

Voor de stroomdistributie en DMX-aansluitingen is gebruikgemaakt van bars. Dat zijn balken die stroom en DMX-data krijgen via bijvoorbeeld een harting multiconnector. Intern zit er een DMX-splitter die het signaal verdeelt naar de DMX-uitgangen en voor elk armatuur is er een schuko-aansluiting.

Het gebruik van zo’n bar maakt de installatie aanzienlijk meer bedrijfszeker en overzichtelijk dan een situatie waarin DMX-apparatuur alsmaar wordt doorgelust en waarin stroom- en DMX-kabels worden samengebonden om warboel te voorkomen. Er treden véél minder storingen op en onderhoud is supersimpel.

12-kanaals switchpacks

Stroom voor álle systemen wordt geleverd door vier 12-kanaals switchpacks van SRS. Deze zijn achter het podium in hetzelfde 19”-rack geplaatst als de andere apparatuur en worden centraal in- en uitgeschakeld.

Flexibel en simpel

De installatie bij FluXus wordt gezien als een voorbeeld voor een zeer doeltreffende oplossing voor zalen en andere ruimtes waarin de techniek simpel te bedienen moet zijn, maar wel zo flexibel moet zijn dat er veel verschillende voorstellingen en producties kunnen plaatsvinden.

 

 

 

 

Bar met geïntegreerd DMX en stroomZaalverlichting sfeervol of helderFluxus-tribune

Lees meer